وحید واحدجوان

آثار گفتاری و نوشتاری

وحید واحدجوان

آثار گفتاری و نوشتاری

وحید واحدجوان

*محقق حوزه علمیه قم
*عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

طبقه بندی موضوعی

 

روزى در مجلس بزرگی که بسیارى از مراجع و علماى فقه و حدیث از جمله مرحوم آیت الله آقا سیّد أبوالحسن اصفهانى(ره) و آیت الله آقا ضیاء‌الدّین عراقى(ره) و .... بودند ....

 

 

 

روزى در مجلس بزرگی که بسیارى از مراجع و علماى فقه و حدیث از جمله مرحوم آیت الله آقا سیّد أبوالحسن اصفهانى(ره) و آیت الله آقا ضیاء‌الدّین عراقى(ره) و .... بودند و کلام در میانشان ردّ و بدل بود، مرحوم علامه سید علی آقا قاضى(ره) با صداى بلند به طوری که همه بشنوند فرمود: «نِعْمَ الرَّجُلُ أن یَکُونَ فَقِیهاً صُوفیّاً». (کتاب  «مکتوبات، مراسلات ،مقالات» علامه سید محمدحسین طهرانی، ص: 24)

 

توضیح:

فقیه یعنی عالم به شریعت و احکام، مجتهد، صاحب نظر در دین و شریعت. فقیه یعنی عالم به آموزه های دین اسلام که قطعا بخشی از این علم، مربوط به امور حلال و حرام و حدود الهی است.

صوفی یعنی مهذب، کسی که تهذیب نفس می‌کند، کسی که معارف توحیدی را در قلب خود پیاده می‌کند، کسی که با تصفیه درون از آلودگی‌ها، سیر و سلوک می کند، کسی که در عرفان عملی قدم بر می دارد.

بله، بهترین انسان، کسی است که فقیه و صوفی باشد. هم عالم باشد و هم مهذب، در عین حال که می داند، عمل کند و معارف را در قلب خود پیاده کند. علم به تنهایی یا عمل بدون علم کافی، حجاب است و انسان را به مقصد نمی رساند. 

 

مصداق بارز این وصف، مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) صاحب تفسیر عظیم المیزان است که هم فقیه و عالم دینی بود و هم قدم راسخ در عرفان عملی داشت. چه خوش برخی از بزرگان فرموده‌اند مرحوم علامه طباطبایی، بهترین شاگرد مرحوم قاضی بود.

 

 

 

نظرات  (۲)

با سلام

لطفا منبع این فرمایش را هم بفرمایید.

پاسخ:

کتاب  «مکتوبات، مراسلات ،مقالات» علامه سید محمدحسین طهرانی، ص: 24


۰۲ مهر ۹۳ ، ۲۰:۲۱ میثم تبریزی
سلام حاجی یورولما
راستی حاجی این فرمایش آقای طباطبایی «نِعْمَ الرَّجُلُ أن یَکُونَ فَقِیهاً صُوفیّاً». دقیقا در چه کتاب از خود آقای طباطبایی آمده است؟
پاسخ:
سلام.

منظور شما از آقای طباطبایی همان مرحوم سید علی آقا قاضی طباطبایی است یا علامه سید محمدحسین طباطبایی؟

دقت کنید که این جمله از مرحوم علامه سید علی آقا قاضی است نه علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان.

منبعش هم در متن ذکر شده است.

موفق باشید


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی