وحید واحدجوان

آثار گفتاری و نوشتاری

وحید واحدجوان

آثار گفتاری و نوشتاری

وحید واحدجوان

*محقق حوزه علمیه قم
*عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

طبقه بندی موضوعی

فایل های صوتی اصول عرفان نظری

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۴:۱۴ ب.ظ

 

صوت های اصول عرفان نظری

استاد وحید واحدجوان

 

تذکر: فایل های صوتی به صورت کوتاه و به هم پیوسته است. از این رو ممکن است مجموعه چند فایل صوتی پشت سر هم، توضیح کامل یک مطلب محسوب شود.

 

توضیح: 

مجموعه حاضر، بیان مهمترین «اصول و مسائل عرفان نظری» با استناد به کتب و منابع درجه اول عرفانی است.

در این اثر جناب استاد وحید واحدجوان ضمن بیان کلیاتی از تاریخچه و تحولات عرفان نظری و خاستگاه و ادوار مختلف عرفان، به چیستی عرفان نظری و نسبت آن با شریعت و عقل پرداخته و سپس اصلی ترین مبانی و مسائل عرفان نظری و دیدگاههای حکما و عرفای مشهور را بیان می کند.

 

بیان مباحثی مانند «وحدت وجود» و تحلیل فلسفی و عرفانی آن، مفهوم توحید در عرفان مقام ذات و مراتب تجلی خداوند متعال، اسما و صفات الهی و براهین مبتنی بر آن، انسان کامل و ویژگیهای او، نسبت بین انسان کامل با عالم هستی، رابطه انسان کامل با نبوت و امامت و ولایت، توصیف عوالم ملکی و ملکوتی و بیان دیدگاههای عرفای بزرگی مانند محیی الدین ابن عربی، ضائن الدین ابن ترکه، ملاصدرا، سیدحیدر آملی، صدرالدین قونوی و داود بن محمود قیصری از مندرجات مهم این مجموعه است که به مرور بارگزاری می شود.

 

کسانی که می خواهند با عرفان اسلامی آشنا شوند خوب است این مجموعه را استماع نمایند. 

 

1 . آغاز بحث

 


دریافت

2. درباره مبانی و اصول عرفان نظری / کتابهای درسی عرفان نظری

 


دریافت

3. محور اصلی عرفان و مسائلی که پیرامون آن مطرح است

 


دریافت

4. نکته ای درباره شخصیت علمی حضرت استاد سید یدالله یزدان پناه

 


دریافت

5. تغییر در آغاز مباحث کتاب مبانی و اصول عرفان نظری

 


دریافت

6. توضیح درباره سه فایل صوتی بعدی

 


دریافت

7. عرفان در لغت و اصطلاح

 


دریافت

8. چند تعریف از عارف و عرفان / اشاره ای به کمال نهایی انسان

 


دریافت

9. بحثی درباره تصوف؛ و بحث مهمی درباره تصوف انحرافی

 


دریافت

10. خاستگاه عرفان اسلامی در کتاب مبانی و اصول عرفان نظری

 


دریافت

11. شاهد اول بر خاستگاه قرآنی عرفان اسلامی / صراحت بیان مشایخ عرفان

 


دریافت

12. شاهد دوم بر خاستگاه قرآنی عرفان اسلامی / تحلیل مطالب و متن های عرفانی

 


دریافت

13. شاهد سوم بر خاستگاه قرآنی عرفان اسلامی / وجود نکته ها و زمینه های فراوان عرفانی در قرآن، سنت و روایات

 


دریافت

14. خاستگاه عرفان از منظری دیگر
:heavy_check_mark:عرفان مانند اصل احساس، اصل تعقل، اصل دین و اصل هنر مشترک بین همه انسان هاست.
:heavy_check_marعرفان، اوج و حضیض دارد.
:heavy_check_mark:ویژگى عارفان مسلمان
:heavy_check_mark:گرایش عارفان و صوفیه اهل سنت به تشیع
:small_orange_diamond:مسأله بهره مندی از علوم و روش های ملل و فرهنگ های دیگر در عرفان و هر علم دیگر
:small_orange_diamond:مسأله سوء استفاده از مطالب اصیل
:heavy_check_mark:تفاوت پیام های عرفانی با علم عرفان نظری و عملی.

 


دریافت

15. خاستگاه عرفان اسلامی با بیانی دیگر

 


دریافت

16. دوره های عرفان نظری / بیان اجمالی سه دوره / توضیح دوره اول / دوره قبل از محیى الدین ابن عربی

 


دریافت

17. زمینه های پیدایش عرفان نظری

 


دریافت

 

18. توضیح دوره دوم ؛ آغاز حیات مستقل عرفان نظری با محیى الدین ابن عربی و ادامه آن توسط شاگردان و شارحان

 


دریافت

19. توضیح دوره سوم ؛ از صدرالمتألهین شیرازى تا کنون

 


دریافت

20. نکته ای مهم درباره حکمت متعالیه / تأثیرات عرفان نظری (مطالب محیی الدین ابن عربی) در حکمت متعالیه / روش صدر المتألهین در بیان نکات عرفانی

نقل قول مهمی از علامه طباطبائی در بیان استاد مطهری پیرامون فهم مطالب اسفار

 


دریافت

21. محیی الدین ابن عربی پدر عرفان نظری / ویژگی های عرفان، قبل و بعد از ابن عربی
عظمت ابن عربی و آثار وی

 


دریافت

22. درباره اشکالاتی که در آثار ابن عربی موجود است/ احتیاط در قضاوت

 


دریافت

23. اقتضائات زمان ابن عربی و مسأله تقیه ایشان/ شهادت شهیدین به خاطر تشیع
ابن عربی در گذر خان زندگی نمیکرد!

 


دریافت

24. مسأله تحریف در آثار ابن عربی

 


دریافت

25. تفسیر متشابهات با محکمات / چرا برخی با آثار ابن عربی و عارفان چنین می کنند ؟

 


دریافت

26. فهم و تفسیر متن نیازمند در نظر گرفتن سیاق، قرائن داخلی و خارجی، آشنایی با اصطلاحات و واژگان

 


دریافت

27. اگر کسی بگوید ما تقیه و تحریف را در آثار ابن عربی قبول نداریم ...

 


دریافت

28. خلاصه گفتار ما در چند شماره قبل / نصیحت امام خمینی کلام آخر این بحث

 


دریافت

29.نکاتی درباره شیخ کبیر صدرالدین قونوی

 


دریافت

 

30. نکاتی درباره مؤید الدین جندى

 


دریافت

31. نکاتی درباره سعید الدین فرغانى

 


دریافت

32. نکاتی درباره عبدالرزاق کاشانی

 


دریافت

33. نکاتی درباره داود قیصری

 


دریافت

34. نکاتی درباره سید حیدر آملی

 


دریافت

35. نکاتی درباره صائن الدین ابن ترکه/ نکته ای درباره کتاب تمهید القواعد و سیر درسی عرفان نظری

 


دریافت

36. نکاتی درباره محمد بن حمزه فنارى

 


دریافت

37. نکاتی درباره عبدالرحمان جامی / نکته ای در فهم معارف عرفانی و قرآنی

 


دریافت

38. تعریف عرفان نظری / عرفان نظری ترجمه و تعبیر حقایق و معارف توحیدی است.

 


دریافت

39. موضوع عرفان نظری/ شباهت موضوع عرفان نظری و فلسفه در ظاهر و تفاوت آن در حقیقت

 


دریافت

40. عرفان نظری از دیدگاه روش شناسی/ استدلالات عارفان در عرفان نظری، تذکر است.
عرفان برای عرفان نیست، عرفان برای رسیدن به معبود است.

 


دریافت

 

41. :small_blue_diamond:عرفان نظری ترجمان حقایق هست نه خود حقایق


دریافت

42. :small_blue_diamond:مسائل عرفان نظری

 


دریافت

43. رابطه عرفان عملی و عرفان نظری / نقش عرفان نظری در عرفان عملی
راز تصنیف کتاب مفتاح الغیب توسط صدرالدین قونوی
برخی بر عرفان عملی تاکید دارند اما نسبت به عرفان نظری کم لطفی می کنند!
فواید عرفان نظری
نفی عرفان نظری به بهانه اصل بودن عمل، شبیه نفی فقه و تفسیر نظری به بهانه اصل بودن عمل است!

 


دریافت

 

44. میزان علم عرفان نظری / معیار سنجش مکاشفات عارفان

 


دریافت

 

45.  توضیح میزان عام + نکات مهم 

 


دریافت

 

46. میزان خاص / استاد سلوک 

 


دریافت

 

47. عقل + نکات مهم 

 


دریافت

 

48. جمع بندی بحث میزان مکاشفات 

 


دریافت

 

49. شریعت و عرفان

 


دریافت

50. وابستگی طریقت و حقیقت به شریعت

 


دریافت

51. چرا عارف تکالیف شرعی را انجام می دهد؟

 


دریافت

 

52. تحلیل مذمت برخی از اهل معرفت از ظاهرگرایی

 


دریافت

 

53. گوهر و صدف دین / نقل قول زیبای مولانا درباره «لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع»

 


دریافت

 

54. مراد از شریعت، هر مساله فقهی از هر فقیهی نیست!

 


دریافت

 

55. عرفان و فلسفه

 


دریافت

 

56. روش فیلسوفان بزرگ اسلامی در فلسفه / روش شهودی راهی معتبر برای رسیدن به حقیقت

 


دریافت

 

57. نکاتی از شیخ الرئیس درباره شهود

 


دریافت

 

58. نکاتی از سهروردی (شیخ اشراق) درباره شهود و حکیم واقعی

 


دریافت

 

59. نکاتی از صدر المتألهین شیرازی درباره شهود و روش شهودی / راه کشف و شهود برتر از عقل است/ برخی از مسائلی که ابتدا اهل معرفت آن را شهود کرده اند، سپس فیلسوفان آنها را پی گرفته اند.

 


دریافت

 

60. عقل و دل دو راه معرفت به واقع

 


دریافت

 

61. برهان حقیقی با کشف یقینی تعارضی ندارد

 


دریافت

 

62. دیدگاه عارفان بزرگ درباره عقل / چرایی مذمت عارفان از عقل

 


دریافت

 

63. معنای اینکه معارف کشفی شهودی، طوری ورای طور عقل است

 


دریافت

 

64. معنای عقل منور

 


دریافت

 

 

65. آغاز بحث وحدت وجود در عرفان / دشوار بودن ادراک و تبیین وحدت وجود / عوامل دشواری تبیین وحدت وجود / عامل اول: حقیقت وحدت وجود کشفی است

 


دریافت

 

66. عامل دوم: تنزل مطالب و ایجاد متشابهات

 


دریافت

 

67. عامل سوم: استعداد / عامل چهارم: تنوع عبارات عارفان و صوفیان

 


دریافت

 

68. عامل پنجم: عبارات نامناسب یا نادرست / عامل ششم: برخی تمثیلات / عامل هفتم: اظهار نظرات غیر عارفان

 


دریافت

 

69. عامل هشتم: طعن ها و تکفیر ها

 


دریافت

 

70. اشاره ای به تاریخچه وحدت وجود در اسلام

 


دریافت

 

71. ادامه بحث تاریخچه اجمالی وحدت وجود در اسلام

 


دریافت

 

72. توضیحی اجمالی درباره وجودی که عارف می گوید و وجودی که فیلسوف می گوید

 


دریافت

 

73. ادامه بحث وحدت وجود / وحدت وجود مهمترین بحث عرفان

 


دریافت

 

74. طرح مساله کثرت یا وحدت در وجود (نظام هستی) / سوالات اساسی درباره کثرت یا وحدت در وجود

 


دریافت

 

75. دیدگاه کثرت در وجود / نظریه منسوب به مشاء

 


دریافت

 

76. دیدگاه کثرت و وحدت در وجود / نظریه منسوب به حکمای ایران باستان / تشبیه وجود به نور

 


دریافت

 

77. دیدگاه وحدت در وجود ؛ دیدگاه عارفان الهی

 


دریافت

 

78. بیان دیگر وحدت وجود در عرفان / اختلاف در تفسیر کثرت، تفاسیر وحدت را متفاوت می کند.

 


دریافت

 

۷۹. 

ادامه بحث وحدت وجود

تعابیر متنوع اهل معرفت از حقیقت وحدت وجود

 


دریافت

 

80. تفاوت وجود و موجود در آثار اهل معرفت

 


دریافت

 

81. وحدت وجود عرفانی تفاسیر متعدد در عرض هم ندارد!

 


دریافت

 

82. از نظر اهل معرفت، وجود (حقیقی)، واجب بالذات است.

 


دریافت

 

83. ز نظر اهل معرفت، وجود، وحدت دارد

 


دریافت

 

84. از نظر اهل معرفت، وحدت در وجود، وحدت عددی نیست بلکه وحدت اطلاقی و حقه حقیقی است

 


دریافت

 

85. از نظر اهل معرفت، اطلاق وجود و موجود بر مخلوقات به نحو مجاز است. کثرات، مظاهر آن وجود واحدند.

 


دریافت

 

86.

از نظر اهل معرفت، تباین، کثرت، تشکیک در اصل وجود راه ندارد، در حقیقت وجود راه ندارد.

کثرت و تشکیک در مظاهر و آیات وجود است.

 


دریافت

 

87. وحدت وجود یعنی وحدت وجودِ خداوند

 


دریافت

 

88.

از نظر اهل معرفت، کثرات و مخلوقات، جایگاه دارند. اینطور نیست که هیچ و پوچند و عدم محض هستند!

اگر به کثرات و مخلوقات، عدم، خیال، وهم و اعتبار گفته اند، اصطلاحی حرف زده اند و مرادشان مسائلی بوده که توضیح خواهیم داد.

 


دریافت

 

89. از نظر اهل معرفت، خداوند ممتاز از خلق است به امتیاز احاطی نه تقابلی

 


دریافت

 

90.

طرح مساله تفاوت تحقق حق تعالی با تحقق کثرات

شرح فلسفی تحقق کثرات در عرفان

 


دریافت

 

91.

توضیحی درباره اقسام تحقق

حیثیت اطلاقی
حیثیت تعلیلی (واسطه در ثبوت)
حیثیت تقییدی (واسطه در عروض)

 


دریافت

 

92. تفاوت حیثیت تعلیلی با حیثیت تقییدی

 


دریافت

 

93. نحوه تحقق کثرات در عرفان از منظر حکمت متعالیه

 


دریافت

 

94.

اقسام حیثیت تقییدی

نفادی
اندماجی
شانی

 


دریافت

 

95.

شرح حیثیت تقییدی شانی

تحقق نفس و قوای آن در دو مقام کثرت در وحدت و وحدت در کثرت

 


دریافت

 

96.

بیان دقیقتر نحوه تحقق کثرات (موجودات) در مقام کثرت در وحدت و وحدت در کثرت

بیان عقلی دیدگاه عارف درباره تحقق کثرات

 


دریافت

 

97. وحدت و کثرت از منظر عارفان در بیان حکیم صهبا

 


دریافت

 

98. کثرات وجودند یا عدم ؟

 


دریافت

 

99. حقیقت واحد است، تعابیر گوناگون

 


دریافت

 

100. معنای توهم و خیال بودن کثرات

 


دریافت

 

101. کثرت در مظاهر

 


دریافت

 

102. تصورات نادرست از وحدت وجود عارفان

 


دریافت

 

103. معنای اول وحدت وجود از منظر آیت الله رفیعی

 


دریافت

 

104. معنای دوم وحدت وجود از منظر آیت الله رفیعی

 


دریافت

 

105. معنای سوم وحدت وجود از منظر آیت الله رفیعی

 


دریافت

 

106. معنای چهارم وحدت وجود از منظر آیت الله رفیعی

 


دریافت

 

107. وحدت وجود خلاف بداهت و وجدان است!

 


دریافت

 

108. نظر محقق دوانی

 


دریافت

 

109. کثرت و تشکیک/ عباراتی از صدر المتالهین

 


دریافت

 

110. دو نکته درباره تشبیهات و تمثیلات وحدت وجود

 


دریافت

 

111. مثال موج و دریا

 


دریافت

 

112. برداشت نادرست از مثال موج و دریا

 


دریافت

 

113. مثال آینه

 


دریافت

 

114. مثال نور و پنجره ها

 


دریافت

 

115. مثال نفس و قوا

 


دریافت

 

116. مثال تصورات انسان

 


دریافت

 

117. مثال رویاهای انسان

 


دریافت

 

118. مثال سایه

 


دریافت

 

119. ادله وحدت وجود

 


دریافت

 

120. ادله وحدت وجود / برهان نامحدودیت

 


دریافت

 

121. ادله وحدت وجود / برهان صرافت وجود

 


دریافت

 

122. ادله وحدت وجود / تحلیل معلول

 


دریافت

 

123. ادله وحدت وجود / روش ترکیبی

 


دریافت

 

124. نقد نظریه تداخل وجودی استاد فیاضی

 


دریافت

 

125. وحدت وجود در قرآن کریم / بیانی درباره آیه هو الاول و الآخر

 


دریافت

 

126. آیات احاطه و معیت خداوند با همه

 


دریافت

 

127. آیاتی در نفی مثل و شریک برای خداوند

 


دریافت

 

128. همه مخلوقات آیات حق هستند

 


دریافت

 

129. آیا می شود گفت چون وحدت وجود را بزرگانی مثل شیخ مفید از قرآن برداشت نکرده اند، پس غلط است

 


دریافت

 

130. آیا آیات خلق و مخلوق منافات با وحدت وجود دارد؟

 


دریافت

 

131. آیا وحدت وجود همان حلول و اتحاد است؟

 


دریافت

 

132. همه خدایی یعنی چه ؟

 


دریافت

 

133- معنای خیال و وهم بودن کثرات و مخلوقات

 


دریافت

 

134- آیا لازمه وحدت وجود، نفی همه کثرات و مخلوقات است؟

 


دریافت

 

135- آیا وحدت وجود همان وحدت شهود است؟

 


دریافت

 

136- ویژگی های ذات حق تبارک و تعالی

 


دریافت

 

137- بحث اطلاق مقسمی وجود واجب تعالی

 


دریافت

 

138- مراد از اطلاق مقسمی حق تعالی

 


دریافت

 

139- اثبات وجود مطلق حق تبارک و تعالی

 


دریافت

 

140- ویژگی های وجود مطلق یا مقام ذات

 


دریافت

 

141- از ویژگی های وجود مطلق: اسم و وصف نداشتن

 


دریافت

 

ادامه دارد ...

نظرات  (۱)

سلام.

خیلی عالیه. دست شما درد نکنه.

اگر میشود فایل ها رو یک جا به صورت یک فایل زیپ هم بارگذاری کنید تا بشود یکجا دانلود کرد.

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی