وحید واحدجوان

آثار گفتاری و نوشتاری

وحید واحدجوان

آثار گفتاری و نوشتاری

وحید واحدجوان

*محقق حوزه علمیه قم
*عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

طبقه بندی موضوعی

1-وحدت وجود به نظر تعریف کامل و دقیقی از اصل اسلام است اما در مقابل به موضوعی به نام " کثرت وجود " برخوردم. معنای کثرت وجود چیست؟
2-چرا برخی با وحدت وجود مخالفند؟
3-رابطه میان عرفان و وحدت وجود چیست؟

 

 


پاسخ:

درباره سوال شما پاسخ مفصلی باید نوشت اما به اجمال عرض می شود:

1. باید ببینیم مراد کسانی که کثرت وجود را مطرح می کنند چیست؟ گاهی مراد، کثرت تباینی وجود است. گاهی مراد، کثرت تشکیکی وجود است. گاهی مراد، کثرت وجودات مجازی (نمود) است.
همچنین باید ببینیم مراد از وجود در این عبارت به چه معناست. چون وجود در کلام، فلسفه و عرفان، معانی گوناگونی دارد. 
برای هر یک از اینها توضیح لازم است و باید هر کدام جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. 

اما به طور ساده می توان گفت کثرت وجود در مقابل وحدت وجود به این معناست که در عالم خلقت، هر مخلوقی، به خودی خود وجود مستقلی است. زمین، خورشید، این درخت، آن سنگ و .... هر یک، وجود مستقلی دارند و لذا وجودها گوناگون و زیادند. (کثرت وجود) اما وحدت وجود می گوید در عالم، یک وجود است که مستقل است و تنها اوست که حی و قیوم است (هو الحی القیوم) مابقی هر چه هستند آیت آن وجودند نه وجود مستقل و بریده و جدا. (سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی أنفسهم حتى یتبین لهم أنه الحق)

2. عوامل مختلفی برای مخالفت با وحدت وجود می تواند وجود داشته باشد. مانند تفاسیر نادرست از وحدت وجود مثل حلول و اتحاد، تقریر های نادرست از وحدت وجود مثل تقریری که به همه خدایی منجر شود، مثال های متشابه و غلط انداز برای وحدت وجود، برداشت های نادرست از مفهوم وحدت وجود، عدم فهم کامل مساله وحدت وجود و ....

3. وحدت وجود، اساس علم عرفان است. همچنین هدف سالک و عارف در عرفان عملی، شهود (عین الیقینی و سپس حق الیقینی) وحدت وجود است.

و لذا ما کسی را که قائل به معنا و حقیقت وحدت وجود نیست عارف نمی دانیم گرچه عالم، زاهد و عابد بزرگواری باشد.

موفق باشید

نظرات  (۵)

سلام آقای دکتر. خوب هستید؟ مهدوی هستم دانشجوی شما در دانشگاه تهران.
از مطالب بسیار خوب شما تشکر می کنم. یاد اون روزها که در کلاس، از شما استفاده می کردیم بخیر.

چه خوش روزهایی بود. التماس دعا دارم.
۲۳ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۵۹ حکیم جوادی املی
سلام
سایت خوبی دارید ان شالله موفق بشید 
لطفا از وبلاک بنده که جهت ترویج اندیشه حکیم جوادی املی ایجاد شده بازدید بفرمایید نکته نظرات پیشنهادات رو بفرمایید ممنون

http://hakim-javadi-amoli.mihanblog.com


۲۷ شهریور ۹۳ ، ۱۰:۲۲ حکیم جوادی املی
سلام
 با مطلب "رسالت اخلاق:حیوان باشیم نه کلب جسم باشیم نه جماد نامی باشیم نه نماد" و همچنین "گفت محی الدین که حیوان شو اگر خواهی کمال" در خدمتتان هستیم...

بسم الله الرحمن الرحیم

جامع ترین برنامه از تمام دروس فلسفه و عرفان اساتید حوزه علمیه قم

(سال 93-94)

arefane.blog.ir :منبع

  یا حق

۰۷ آبان ۹۳ ، ۰۱:۱۶ غلامحسین جوان

جناب استاد واحد جوان این حقیر از مطالب شما به خاطر خلاصه گوییتان چیز کمی فهمیدم.

این حقیر در مورد وحدت وجود  این را قبول دارم که وجود تمام موجودات وابسطه به خداست.یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله والله غنی حمید.

در واقع وجود همه موجودات به وجود خداوند گره خورده است.

وچون در مباحث عرفانی وارد نشده ام به غیر از این را نمی دانم.

فقط می دانم تمام وجود ها در مقابل خداوند تبارک و تعالی به صورت مشککه است. و این شدت و ضعف البته در بین موجودات می باشد.نه خود خداوند. چون هیچ موجودی قابل قیاس با خداوند تبارک و تعالی نیست که با آن حتی به صورت تشکیک قیاس شود.

همچنان که در تفسیر کلمه الله اکبر این را قبول دارم که خداوند بالاتر تز هرچیزی است که بتوان با آن مقایسه کرد. نه این که خداوند از تمام موجودات بالاتر باشد.وبزرگتر باشد.اصلا قابل قیاس نیستند همه موجودات عالم با خداوند تبارک و تعالی که باهم قیاس شوند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی